En bølge skyller over os for tiden: Vi kan alle blive mere produktive hvis vi reducerer vores arbejdstid, jagter det gennemsnitlige i stedet for det sublime og bruger mere tid på at reflektere og være kreative.
Hvor ville det være dejligt hvis verden var skruet sådan sammen, at alt det vi drømmer om rent faktisk også vil være det der er det bedste for os at gøre – desværre er det bare ikke sandt.
Virkeligheden er at Danmark og Europa er presset af konkurrence fra flere sider end set i mange år. Og nej, jeg taler ikke om lave produktionsomkostninger i lavindkomstlande i Asien, selvom den konkurrence stadig eksisterer. Konkurrencen har bredt sig til viden, forskning, udvikling af IT, medicin, biler, våben osv. Vi troede vi kunne leve af at tænke ”store tanker” i Danmark og lade Kineserne om det hårde arbejde. Det er kun 20 år siden at det var overbevisningen. I dag er virkeligheden at Kina og USA distancerer os på alt det vi mente vi var verdensmestre i at lave. Uden den konkurrencemæssige fordel i f.eks. viden og industriel ekspertise, hvad er det så der skal retfærdiggøre at vi skal arbejde mindre og nyde flere privilegier end hårdt-arbejdende mennesker i disse lande ?
Situationen lige nu er at vi BÅDE skal være kreative og reflekterende OG være klar til at lægge de timer i arbejdet som er nødvendige for at nå vore mål.
Vi har alle mulighederne i Danmark og Europa, men det kræver at vi anerkender at vi ikke har trukket en fribillet. Vi skal have høje ambitioner og lægge den nødvendige arbejdsindsats i at nå dem – præcis som vore forfædre har gjort i århundreder og dermed opbygget den velstand vi har i dag. For virksomheder handler det om at sætte et højt ambitionsniveau som kun kan realiseres ved at kombinere viden og teknologi med en kultur og organisation som skaber højt engagement, effektivitet og fleksibilitet. Heldigvis findes der veldokumenterede metoder til at realisere dette, f.eks. ved at udnytte Lean tænkemåde, værktøjer og processer som en skabelon.